Rebranding smakcja.pl
Całkowita przebudowa strony i rebranding marki
Celem projektu była całkowita przebudowa strony smakcja.pl zgodna z zupełnie nową wizją produktu. Za wszystko widoczne w tym projekcie odpowiadałem sam. Wypracowałem nie tylko całą warstwę wizualną, nowy branding i logo, ale też sam stworzyłem wszystkie treści oraz ustaliłem odpowiednią architekturą informacji i funkcjonalności widocznych w witrynie.
Poniższa wersja projektu jest jego szkicem, zarysem koncepcji, która spotkała się z pozytywnym przyjęciem osób decyzyjnych. Dalsza praca nad projektem została jednak zastopowana, a projekt ostatecznie nie został wdrożony - po zmianach w kierownictwie strategia całego przedsięwzięcia została przedefiniowana.
Zewnętrzny podmiot, który obsługuje obecnie projekt poprzez swój własny system dostarcza około 10 tysięcy toreb cateringowych miesięcznie.
Smakcja to portal do zamawiania niesprzedanych wcześniej dań pochodzących z cateringów dietetycznych. Koncepcja strony opiera się na ratowaniu posiłków przed zmarnowaniem. Poprzez portal można zamówić paczkę z dostawą tylko na jeden dzień. Smakcja skupia różne firmy, a ich dostępność codziennie się zmienia.
W dalszej części pracy nad projektem podjąłbym następujące działania:
- Pomysł z zastosowaniem nonszalanckiego, dziecięcego stylu kojarzącego się z beztroską i zabawą ma potencjał, ale warto by było popracować nad estetyką całej strony.
- Rozważyłbym mocniejsze wyróżnienie paska głównego menu, aby lepiej zaakcentować jego odrębność od reszty interfejsu i tym samym bardziej podkreślić prezentowane na nim zakładki.
- Zastanowiłbym się nad skróceniem ilości tekstu na niektórych ekranach - mogłoby to poprawić czytelność i przyśpieszyć proces przyswajania informacji przez użytkowników.
- Logo projektu mogłoby mieć swoją zredukowaną wersję, która byłaby łatwiejsza w prezentacji i reprodukcji, szczególnie przy małych rozmiarach wyświetlania.
Do opisania usługi użyłem języka korzyści, zachowując przy tym klarowność i zwięzłość komunikatów. Posłużyłem się językiem potocznym, sympatyzującym z użytkownikiem. Wizerunek marki buduje się nie tylko wizualnością, ale też sposobem wchodzenia w interakcje z użytkownikami. Zależało mi na tym, aby ta interakcja miała charakter nieformalny, wręcz kumpelski. Miało to na celu podkreślenie charakteru oferowanej usługi, która ma kojarzyć się z czasem wolnym i beztroską. Język dopasowany jest również do grupy docelowej do której kierowany jest produkt (ta została mi opisana już na początku mojej pracy).
Aby podkreślić dynamiczny charakter usługi zdecydowałem się na użycie żywych, przyciągających uwagę kolorów. Postawiłem na optymistyczny i stymulujący pomarańczowy, pobudzający i zachęcający do działania czerwony, oraz stanowiący przeciwwagę do poprzednich, nawiązujący do tematów natury i zapewniający stabilność brązowy.
Po stworzeniu logotypu kontynuowałem pracę nad identyfikacją wizualną i brandingiem. Najbardziej zależało mi na unikalności brandingu na tle konkurencji, łatwości zrozumienia i zapamiętania identyfikacji oraz na zachowaniu związku całej wizualności z sednem marki.
Smakcja oferując paczki cateringowe w okazyjnych cenach z dostawą do domu stawia na dostępność. Usługa ma za zadanie wyręczać klienta w jego codziennych obowiązkach. Aby przywołać u klienta uczucia związane z beztroską, zabawą i czasem wolnym zdecydowałem się na wprowadzenie dynamicznych, kolorowych linii na stonowane tło strony. Elementy te kojarzą się ze szczerą, spontaniczną twórczością dzieci i pokazują markę jako przyjazną.
Czynniki ekologiczne korzystania z usługi nie są pokazane na stronie jako główny motyw, ale są w niej wyraźnie obecne. Smakcja ma nie tylko wywoływać ciekawość i ekscytację spowodowaną oczekiwaniem na paczkę niespodziankę, ale też promować aktywność pro ekologiczną. Skupiając się na pozytywnych emocjach chciałem aby klient mógł odnieść wrażenie, że wybierając Smakcję niskim kosztem i bez wychodzenia z domu może zrobić coś dobrego nie tylko dla siebie, ale też dla naszej planety. Całości nadałem optymistyczny charakter promujący entuzjazm.
Według przedstawionych mi wytycznych głównymi filarami witryny miała być uproszczona strona główna przedstawiająca koncepcję produktu i podstrona na której można przeglądać dostępne do kupienia w danym dniu artykuły. Składanie zamówienia miało odbywać się poprzez istniejący już wcześniej system. Moim zadaniem było zaprojektowanie wszystkiego, co widać przed kliknięciem przycisku „Zamów”.
Maciej Ratuszny - 2024